Στο καίριο ερώτημα ποιες είναι οι συνταξιοδοτικές αλλαγές που aπετράπησαν την τελευταία στιγμή και τι τελικά ισχύει με τους υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας, απαντά με άρθρο του στη Νέα Αστυνομία ο Αντιπρόεδρος της Π.Ο.ΑΣ.Υ., Αρμόδιος επί Οικονομικών, Ασφαλιστικών & Συνταξιοδοτικών Θεμάτων:
Μετά τη ψήφιση του ν.4336/2015 και της εφαρμογής ισχύος του (ψήφιση συμφωνίας – 19/08/2015) πολλά γράφτηκαν και πολλά ειπώθηκαν στα ΜΜΕ & ΜΚΔ. Σε μια προσπάθειά μου να αναλύσω – διευκρινίσω τις ψηφισθείσες διατάξεις του εν λόγω νόμου, δυνατότητα που με βάση την κείμενη νομοθεσία έχει αποκλειστικά και μόνο το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, από το οποίο θα αναμένουμε τις σχετικές διευκρινιστικές εγκυκλίους του, θέλω εξ αρχής να τονίσω ότι η ανάλυση – διευκρίνιση είναι αμιγώς προσωπική και σε κάθε περίπτωση πρέπει να αναμένουμε τις εν λόγω εγκυκλίους από τον αρμόδιο Φορέα.
Ξεκινώντας λοιπόν την ανάλυση – διευκρίνιση των διατάξεων της υπ’ αριθμ. 233/27 από 13/8/2015 τροπολογίας «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις Δημοσίου» και συγκεκριμένα αυτών που αφορούσαν τους υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας και στις Ένοπλες Δυνάμεις έχουμε:
Α) Την τροπολογία πριν τη νομοτεχνική βελτίωση:
«Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος που αποχωρούν από την Υπηρεσία από την επομένη της ημερομηνίας δημοσίευσης του νόμου αυτού και μετά, δικαιούνται σύνταξη εφόσον έχουν συμπληρώσει το 58ο έτος της ηλικίας τους και 40 έτη συντάξιμης υπηρεσίας, στα οποία συνυπολογίζονται αθροιστικά:»
Β) Τα αποτελέσματα της παραπάνω τροπολογίας εάν αυτή εφαρμόζονταν:
Άπαντες από τους υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας και στις Ένοπλες Δυνάμεις που δε θα είχαν προλάβει να διαγραφούν από το Σώμα (τούτο σημαίνει ότι θα αφορούσε και όσους είχαν υποβάλλει αίτηση παραίτησης, αλλά μέχρι την ημερομηνία της δημοσίευσης του ν.4336/2015 δεν είχε εκδοθεί η σχετική διοικητική πράξη διαγραφής τους), ενώ είχαν θεμελιώσει με τις διατάξεις του 1ου Μνημονίου θα εγκλωβίζονταν στην Υπηρεσία και θα μπορούσαν να λάβουν απευθείας σύνταξη μόνο εάν είχαν σωρευτικά 40 έτη υπηρεσίας και συμπληρωμένο το 58ο έτος ηλικίας. Άρα είχαμε την άμεση κατάργηση των θεμελιωμένων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων!!!
Π.χ. Συνάδελφος που κατετάγη το έτος 1994 σε ηλικία 28 ετών με ένα (1) χρόνο στρατιωτική θητεία, με τις ως άνω διατάξεις θα ελάμβανε σύνταξη στο 62ο έτος της ηλικίας του, εφόσον είχε την οικονομική ευχέρεια να πληρώσει – εξαγοράσει την πραγματική μάχιμη πενταετία, σε αρνητική περίπτωση στο 67ο έτος της ηλικίας του.
Οι έχοντες πληρώσει – εξαγοράσει τις διπλάσιες υπηρεσίες του Κώδικα Πολιτικών & Στρατιωτικών Συντάξεων, με στόχο να αποχωρήσουν με 40 έτη ασφάλισης και άνευ ορίου ηλικίας, αφού τέτοιο δικαίωμα τους το έδινε ο νόμος του 1ου Μνημονίου, θα υποχρεούντο σε παραμονή στο Σώμα έως ότου συμπληρώσουν το 58ο έτος ηλικίας τους, όπου θα είχαν πολλά περισσότερα από 45 έτη ασφάλισης με καταβολή ασφαλιστικών εισφορών.
Πουθενά δεν προβλέπονταν οι αντίστοιχες μεταβατικές ηλικιακές – χρονικές διατάξεις που η συμφωνία με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας όριζε για τη μετάβαση στη νέα τάξη πραγμάτων, εν αντιθέσει με τους λοιπούς λειτουργούς του Δημοσίου (δικαστικοί, εκπαιδευτικοί κ.λπ.) όπου είχαν ρητώς προβλέψει και εισάγει σχετικές μεταβατικές διατάξεις.
Κλείνοντας, με τις τελικές ψηφισθείσες διατάξεις του ν.4336/2015 έχουμε:
Α) Τη ψήφιση των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 1 του ως άνω νόμου:
« 4. α. Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων δεν θα υποχρεούνται σε αποχώρηση από την υπηρεσία, όπως ειδικότερα θα ρυθμιστεί νομοθετικά, πριν από τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας τους. β. Τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από την επομένη της δημοσίευσης του νόμου αυτού και μετά, δικαιούνται σύνταξης εφόσον έχουν συμπληρώσει το 60ο έτος της ηλικίας τους ή 40 έτη συντάξιμης υπηρεσίας.»
Β) Τα αποτελέσματα των παραπάνω διατάξεων νόμου:
Δεν επηρεάζονται θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, ήτοι όσοι θεμελίωσαν έως και το 2014, αποχωρούν και λαμβάνουν σύνταξη άμεσα, εφόσον καλύψουν τις χρονικές προϋποθέσεις που ορίζονταν από τις διατάξεις των παρ. 1 & 2 του άρθρου 20 του ν.3865/2010 (1 ½ έτος, 3 έτη, 4 ½ έτη και 6 έτη), δεδομένου του έτους που συμπλήρωναν τα 24 έτη και 6 μήνες πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας (αφαιρούμενης της μάχιμης πενταετίας).
Τόσο οι υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας που θεμελίωσαν από την 01/01/2015 έως και την 14/08/2015, όσο και αυτοί που θεμελίωσαν από την 15/08/2015 και εντεύθεν, δικαιούνται σύνταξη με 40 έτη ασφάλισης ή με τη συμπλήρωση του 60ου έτους ηλικίας τους. Στα εν λόγω 40 έτη λαμβάνονται υπ’ όψιν και όλες οι αναγνωριζόμενες μέχρι τη ψήφιση του προαναφερόμενου νόμου υπηρεσίες – προϋπηρεσίες (μάχιμη πενταετία, πτυχίο κ.λπ.), καθότι καμία διάταξη νόμου δεν τις καταργεί.
Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού σύνταξης για όσους αποχώρησαν μετά την 01/01/2015 και εντεύθεν, ανεξάρτητα αν είχαν θεμελιώσει πριν την προαναφερόμενη ημερομηνία και σε αντίθεση με τις διατάξεις των παρ. 1 & 2 του άρθρου 20 του ν.3865/2010 που όριζε ρητά ότι δεν επηρεάζεται ο τρόπος υπολογισμού όσων θεμελίωναν μέχρι την 31/12/2014. Ο εν λόγω αναδρομικός τρόπος υπολογισμού της σύνταξης, να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι, αφορά τόσο το σύνολο των συνταξιούχων (ήτοι πολιτικούς και στρατιωτικούς υπαλλήλους του Δημοσίου, καθώς και αυτούς του ιδιωτικού τομέα) όσο και αυτούς που θα θεμελίωναν μετά την 01/01/2015 με τις νέες διατάξεις (40 έτη ασφάλισης ή 60 ετών) ήδη με τις διατάξεις του ν.3865/2010.
Παρατήρηση:
Σύμφωνα με τη σχετική Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία συνόδευε την εισαχθείσα ως άνω τροπολογία, οι μειώσεις που προκαλεί ο νέος τρόπος υπολογισμού σύνταξης είναι ελάχιστες, μένει μόνο να τις δούμε και στην πράξη…
Αντιπρόεδρος Π.Ο.ΑΣ.Υ.
Αρμόδιος επί Οικονομικών, Ασφαλιστικών & Συνταξιοδοτικών Θεμάτων
Βασίλειος Ν. Πανταζής